Het meisje in de trein

Het meisje in de trein

Je kent haar niet maar zij weet precies wie jij bent’. Zo wordt Rachel, getypeerd op de cover van het boek. Rachel, het meisje in de trein, reist elke dag van Ashbury naar Euston (London). Het moment om weg te vluchten in dagdromen. Ze verzint verhalen bij de reizigers in haar coupé en ze kijkt naar de huizen langs de spoorlijn. Wie woont daar? Hoe ziet het leven van de bewoners er uit?

Vlakbij Witney is er een kapot sein waar de trein langer halt houdt. Dat is Rachels favoriete plek. Het koppel dat ze daar vaak op de terras of in de tuin ziet, noemt ze in haar hoofd Jess en Jason. In haar ogen vormen ze het perfecte stel. Ze hebben alles wat Rachel mist sinds haar scheiding. Dat Tom haar dropte om met Anna zijn leven uit te bouwen heeft ze nog steeds niet verwerkt. Op een dag komt er een barst in het ideale beeld van Jess en Jason, die eigenlijk Megan en Scott heten. Even later haalt de verdwijning van Megan het nieuws.

Rachel meent dat ze naar de politie moet stappen met wat ze gezien heeft. Langzaam maar zeker raakt ze verstrikt in het drama van Witney. Maar is Rachel een betrouwbare getuige? Wie gelooft haar? Waarom kan ze de zaken niet helder op een rij zetten ? Wat heeft ze zelf met Witney te maken? Het meisje in de trein is een thriller die je meteen op sleeptouw neemt. Rachel palmt de lezer in die vooral door haar ogen naar de gebeurtenissen kijkt. Megan, Anna en Scott krijgen pas later het woord. Al snel ontdek je dat Rachel het niet steeds nauw neemt met de waarheid. Ze verzwijgt belangrijke dingen voor Cathy bij wie ze op kamer woont en voor haar moeder. Stapvoets wordt ook de sluier van haar verleden opgelicht en horen we de mening van haar ex Tom en zijn vriendin Anna.

Zo komt Rachel in een kwalijk daglicht te staan. Maar ook de andere personages, het perfecte stel Megan en Scott en Rachels ex Tom en Anna besparen op de waarheid. En welke rol speelt de man met het rode haar die Rachel ontmoet bij het station van Witney.

Aan de lezer om uit te zoeken wat er precies gebeurd is. Het meisje in de trein laat zien hoe een talentvolle jonge vrouw in een neerwaartse spiraal terechtkomt wanneer haar dromen niet uitkomen en ze alle zelfvertrouwen verliest. Het spel van waarheid en leugen en de vernietigende kracht van geheimen sturen niet alleen het levensverhaal van Rachel, maar ook van Megan en Anna. Er is veel rivaliteit en jaloezie tussen deze jonge vrouwen maar nog meer onverwerkt verdriet. Dat ze steeds opnieuw voor foute oplossingen kiezen, zorgt voor een dramatische afloop. Het meisje in de trein heeft meer te bieden dan een doorsnee thriller.

Thema’s zoals angst, echtscheiding, drankproblemen, partnergeweld en een onvervulde kinderwens maken het boek heel herkenbaar. Hoewel dit boek leest als een trein is het einde misschien toch wat ontgoochelend en niet helemaal overtuigend. Is Het meisje in de trein eerder een ‘vrouwenboek’? Vrouwelijke lezers zullen zich wellicht gemakkelijker herkennen in de thematiek en de jonge vrouwelijke personages wekken in elk geval meer sympathie op dan hun mannelijke tegenspelers.

Rita Ghesquiere