Tentakeljongen

Marina Meerval is niet zoals de andere kinderen in het vissersdorpje Aaldijk. Ze is niet erg geïnteresseerd in de lessen over vis op school. Marina verzint veel liever verhalen. Toen ze nog een klein meisje was, vertelde haar oma vaak vissersverhalen. Eén van die vertellingen ging over een vreemde jongen, die in het vervallen huisje op het staketsel woonde. Nu nog steeds mijden alle vissers die omgeving. Marina is onbevreesd en trekt op onderzoek. Wat ze in dat vervallen huisje aantreft, zal haar hele wereld op zijn kop zetten.

Dit verhaal gaat over de mysterieuze geschiedenis van een wezen dat half jongen, half vis is. Willem werd als kind in zee gedropt en kon daar overleven dankzij de hulp van een visser. Naast de thema’s ‘vriendschap’ en ‘familiebanden’ is het thema vis en zee erg sterk aanwezig. Het vissersdorpje ademt vis uit al zijn poriën. De auteur houdt het visthema vol tot in de kleinste details. Elke inwoner heeft een vis als familienaam: Harrie Voorn, Stella Meerval, Kirsten Karper, Petra Poon. Niet alleen zijn er maar even  17 viswinkels, ook de apotheek verkoopt enkel medicijnen op basis van  vis en de kinderen op school leren vooral over vissen en hoe die te prepareren. Met Halloween verkleden de kinderen zich in zeemonsters, zeemeerminnen of matroosspookjes en ze krijgen als traktaties dropvisjes, snoephaaien en chocoladeschelpjes. Uitdrukkingen worden aangepast naar het thema: “Er zit een visluchtje aan” (p.89) “Zo scherp als een vismes”(p.133) De post wordt niet bezorgd door een postbode. Brieven steken de dorpelingen in een fles en ze gooien ze in zee. Het blijkt een erg efficiënte manier van communiceren. Elk (kort) hoofdstuk begint ook met dezelfde onderwatertekening.

Persoonlijk vond ik het visthema een beetje overdadig uitgesponnen, maar de auteur is hierin erg consequent en het past wel in het verhaal. De auteur hanteert wel een vlotte taal. Beschrijvingen worden afgewisseld met snelle dialogen. Daardoor krijgt het boek de nodige vaart. Ik genoot van enkele leuke beschrijvingen en spitsvondige vergelijkingen: “Marina duwde de gedachte ver weg, helemaal naar de bodem van haar regenlaarzen” (p.27) of “Ze werd bijna duizelig van het schuldgevoel … haar hoofd tolde vanbinnen als een volle wasmachine.” (p.169)

Na het laatste hoofdstuk volgt nog een stuk over de auteur. Tentakeljongen is het eerste boek van Richard Pickhard. Zijn inspiratie haalde hij aan de Zuidkust van Engeland, waar zijn grootouders woonden. Hij is een vlotte verteller. Zijn verhaal zelf is erg fantasierijk, maar het einde vond ik voorspelbaar. De uitgever ‘Billy Bones’ schrijft een leuk voorwoordje in spreektaal, waarin de voordelen van lezen worden aangehaald. Wel jammer voor de Vlaamse lezers dat de spreektaal zo uitgesproken Noord-Nederlands is.

Tentakeljongen is geen absolute topper, maar wel een aangenaam boek voor kinderen die van fantasie en zeeverhalen houden.