Taart voor iedereen

Een van de grootmeesters van de Nederlandse illustratiekunst, Thé Tjong-Khing, is 90 geworden en dat wordt gevierd. Zijn verjaardagsgeschenk voor al zijn fans is Taart voor iedereen. Wie gesmuld heeft van Waar is de taart (2004), zal zonder twijfel ook volop genieten van dit nieuwe woordeloze prentenboek. In beide boeken nodigt Thé de kijkers op een originele manier uit om telkens opnieuw op zoek te gaan in de prenten.

Het verhaal neemt meteen letterlijk een hoge vlucht wanneer een roofvogel een picknick verstoort door het picknicklaken te stelen waarop een bont gezelschap van dieren allerlei spullen legde. Een dappere ooievaar pikt hem tijdens zijn vlucht in de veren, waardoor hij de gestolen voorwerpen laat vallen. De zoekactie kan beginnen, van de getroffen dieren én van de kijkers.

Het is fantastisch hoe Thé Tjong-Khing allerlei verhaaldraden uitrolt rond de verschillende personages, waarbij hij talrijke spannende of grappige details verwerkt die de verbeelding extra aan het werk zetten. De expressieve manier waarop hij de dieren in beeld brengt, roept intense emoties op: kwaadheid en consternatie alom bij de brutale diefstal, daarna behoedzame actie bij het begin van de zoektocht, stille dreiging wanneer kapers op de kust opduiken en vreugde wanneer ze hun dierbare spullen terugvinden. Het unieke talent van de kunstenaar wordt duidelijk in de trefzekere manier waarop hij met enkele lijntjes die emoties weergeeft, ook bij nevenpersonages zoals de mier, die werklust combineert met ijdelheid bij de vondst van de spiegel. Natuurlijk eindigt het boek met een groot feest, met taart voor iedereen en de ooievaar als gelauwerde held.

Mijn kleinzoon van zes was meteen verkocht. Hij vond het boek zelfs beter dan al zijn favoriete dinoboeken en dat wil wat zeggen. Hij kon het boek immers al ‘lezen’, want er staan geen letters in, verklapte hij. Nadat ik het boek een eerste keer had ‘verteld’, dook hij er meteen een tweede keer in, in zijn eentje, om hardop zijn versie van de verhalen te geven. Hoe fantastisch is het als een prentenboek zo intens de fantasie kan prikkelen.

Lieve Lams