Onmogelijk

Aan lef ontbreekt het Catarina Sobral beslist niet. De geschiedenis van het heelal in een prentenboek stoppen, je moet het maar doen. Dat iemand dit aandurft verdient op zichzelf al waardering, maar als die iemand er ook nog in slaagt om die krachttoer op een originele én heldere manier tot een goed einde te brengen, verdient dat een pluim.

‘Alles begon toen alles op dezelfde plek was.’ Met deze intrigerende uitspraak begint het vrouwelijke hoofdpersonage haar uitleg. De rol van haar mannelijke tegenspeler bestaat er vooral in vragen te stellen, te luisteren en te tekenen. Niet alleen de tekst trekt meteen de aandacht, ook de tekeningen doen dat. In een naïeve stijl, geïnspireerd op kindertekeningen, kun je op de openingsprent van alles ontdekken: planeten, een komeet, dieren en allerlei rare figuurtjes. Die figuurtjes en dieren zorgen ook verder in het boek vaak voor een grappige noot. En jawel, de uitleg neemt meteen een reuzensprong terug in de tijd: ‘nog voordat we bestonden, bijna veertien miljard jaar geleden, bestond het heelal uit een klein stipje. (zoals dit), met een pijltje naar de punt achter de zin. Die veertien miljard krijg je ook nog eens in cijfers te zien, wat er veel indrukwekkender uitziet: 14000000000.

In erg kleurrijke prenten kun je verder in het boek ontdekken hoe de minuscule deeltjes die zich in het heelal vormden, zich verspreidden en samensmolten tot sterren en planeten. Om de onvoorstelbaar lange periode waarin dit alles zich afspeelde voorstelbaar te maken, grijpt de auteur terug naar een vergelijking, ondersteund door twaalf plaatjes over een dubbele pagina: ‘Als het heelal maar één jaar bestond, oftewel, als de oerknal op 1 januari had plaatsgevonden dan waren de zon en de aarde pas half september ontstaan!’. Een vergelijking is vaak een efficiënt middel om iets te verduidelijken, maar bij mij werkte die in dit geval niet echt. Wél verhelderend zijn de tijdlijnen in het boek, waarbij de verschuivende tekstballonnetjes weergeven hoe de tijdsspannes tussen de oerknal, het ontstaan van het zonnestelsel en van het eerste leven, de eerste dieren en planten, de dinosaurussen en het nu zich tot elkaar verhouden.

Na de fantastische reis door tijd en ruimte krijg je nog een mooi slot cadeau, dat ons allemaal verbindt met de sterren. Volgt nog een beperkt glossarium, met wat meer uitleg over beerdiertjes, stamboom, telescoop, Melkweg, bruine dwerg, supercontinent en potlood. Dat laatste woord lijkt een vreemde eend in de bijt, maar typeert de verrassende aanpak van dit boek: je komt te weten dat het grafiet in het potlood uit precies dezelfde deeltjes bestaat als diamant, maar anders geordend.