Mercy, zo heet ik

“Soms zijn de verhalen die in boeken staan verzonnen en soms zijn ze echt. De lange reis die de kleine Mercy en haar moeder Tawio maakte op zoek naar een beter leven is helemaal waargebeurd.” Mercy, zo heet ik zet een waargebeurd verhaal om in een fantastisch prentenboek. Mercy vluchtte  met haar moeder Taiwo weg voor de oorlog in haar land ergens in Afrika, samen met vele anderen. Ze hoopte op een beter leven en waagde daarom de oversteek in een bootje naar Europa. Onderweg werden ze onderschept door een reddingsschip, de Aquarius. Taiwo was zwanger en op het schip is ze bevallen van een dochtertje Mercy.

Aan de basis van het boek ligt het duo Madame Monsieur. Ze zaten in de studio om een liedje te maken voor het eurosongfestival toen ze op het nieuws het verhaal zagen van de jonge moeder die bevallen was op een hulpverleningsschip. Ze werden overmand door een mengeling van intieme en krachtige gevoelens en besloten daarom van het verhaal een liedje te schrijven. Ze zijn ook op zoek gegaan naar Mercy en haar moeder die intussen ergens in Frankrijk woonde.

De illustraties van Saskia Halfmouw zijn gewoon prachtig en heel kleurrijk en je weet direct waar het over gaat, ik was direct mee in het waargebeurde verhaal van Mercy en alles wat er rond gebeurde.

Dit mooie prentenboek is zo’n boek dat het verdient door jong en oud gelezen of voorgelezen te worden. Het verdient ook een plaatsje op elke school, het brengt jonge kinderen immers in aanraking met een van de meest prangende problemen van onze maatschappij. Het liedje dat voor Mercy geschreven is moet je zeker eens gaan opzoeken, het is prachtig om naar te luisteren. De tekst achterin het boek is voor volwassen en vertelt uitgebreid hoe boek en lied tot stand kwamen.

Magela Thielemans