Levi’s nieuwe liedje

Onze recensie

Het is fijn in de klas van Levi, want ze leren een nieuw liedje. Door het gebruik van felgele strepen laat Saskia Halfmouw de vrolijkheid als het ware afstralen op de kinderen. Als Levi zingt, fladderen vlinders om hem heen als symbool voor geluk en als hij gaat dansen, huppelen haasjes met hem mee. Maar dan verbleekt het felle geel en op de volgende prent staart Levi je verkrampt aan, een indruk die versterkt wordt door groenblauwe krasjes die van hem af spatten. De haasjes hollen verschrikt weg. De juf vroeg hem of hij de prinses uit het liedje wou zijn, maar ‘Het liedje gaat toch niet over hem?/ Hij is een jongen./ Hoe kan hij dan het prinsesje zijn?’

Met de hulp van zijn oma ontdekt Levi dat hij zichzelf blijft, ook al ziet hij er anders uit met halsketting, oorbellen en lippenstift. Op school neemt het vrolijke geel het terug over en vraagt Levi nu zelf aan de juf of ze nog eens het liedje kunnen zingen. Op de volgende prent zie je Levi vanuit vogelperspectief op een tapijtje liggen met oorbellen, halsketting, prinsessenkroon én brede lippenstiftglimlach.

Nu kan Levi weer huppelen, want hij weet ‘dat hij alles kan zijn wat hij wil,/ een piratenjongen,/ een prinsessenmeisje,/ een haasje,/ een vlinder -// omdat hij Levi is.’ Op de slotprent danst hij met ooglapje, halsketting en zwaard tussen de spelende kinderen en huppelende haasjes. Zo helder eenvoudig kun je een fijne boodschap neerzetten in tekst en beeld.

Jan Van Coillie

Nieuw

Thema's

Leeftijd

Auteur