Het meisje dat kon vliegen

Het meisje dat kon vliegen. Nou, dacht ik, dat zal een boek zijn over een meisje dat kan vliegen. Dat is het ook. En zo’n boek over superkrachten. Dat is het ook. Piper McCloud kan vliegen en doet dat dan ook maar – hoe zou je zelf zijn. Haar ouders en de rest van het dorp kunnen haar vliegkunsten echter niet echt smaken. De oplossing komt – ironie – per helikopter. Piper wordt opgepikt door een geheime dienst en komt terecht in een klas vol kinderen met speciale krachten en vaardigheden. Alle ingrediënten voor een superheldenverhaal liggen op tafel, en dat is ook wat je in Het meisje dat kon vliegen krijgt. Dit is een superspannend boek met een scherpe verhaallijn, de nodige verrassingen en prachtige figuren in een fantasiewereld die zo beeldend is beschreven dat je er met plezier mee naartoe reist.

Daar stopt het niet. Deze spannende avonturentocht lepelt er tussendoor ook nog wat broodnodige levenslessen in om je kleine lezer thuis te helpen in de overgang van onschuldig kind naar zelfbewuste tiener. Dit boek helpt je tegen de eenheidsworst in te gaan en geeft een dosis manipulatieresistentie mee. Vertrouw niet zomaar wie zich als vertrouwenspersoon opstelt, en erken dat je vijand toch wel eens je beste vriend zou kunnen zijn. Enkel zo vind je je weg uit het Instituut voor Normaliteit, Stabiliteit en Non-Exceptionaliteit en durf je je kracht verzamelen om apart te zijn. Niet gemiddeld, wel bijzonder. Een aanrader voor elke lezer, en zeker niet enkel voor wie van roze kaften houdt.

Eline Zenner

Weetje

Al in 2008 verschenen in het Engels, nu pas vertaald. Bekroond met allerhande prijzen in de US, en er zullen er vast nog volgen.