Het dikke alfabetboek

Wat een aantrekkelijk en interessant boek! Door het formaat en de stevige uitgave ligt het werk meteen goed in de hand. En dan begint een fascinerend  kijk- en leesavontuur! Frank Landsbergen, een Nederlandse taalkundige, computerlinguïst en freelance illustrator laat de jonge lezer een reis maken door de wereld van het alfabet.

Het begrip alfabet moeten we hier ruim opvatten: niet alleen het ons gekende, Latijnse  alfabet van 26 letters maar ook alle andere vormen van schrift en communicatie door middel van tekens komen aan bod. Zo lezen we over het Fenicische schrift, het Griekse en Cyrillische alfabet, de Hebreeuwse lettertekens, Chinese karakters, de drie(!) Japanse schriften, het Koreaanse Hangul, de morsecode, brailleschrift en gebarentaal, de rookwolkjes van de native americans, de semafoorplankjes, de vlagsignalen op zee,…De schrijver-illustrator is dan nog lang niet uitgepraat: de extra letters in allerlei talen, de diakritische tekens (accentjes, dakjes, cédilles,..), geheimschriften, verzonnen alfabetten, stenoschrift, pictogrammen, hiërogliefen, grafologie, emoji en emoticons (wat is het verschil tussen deze laatste?), het IPA (International Phonetic Alphabet),…

De auteur illustreerde zelf het boek. Op elke pagina is minstens één ondersteunende illustratie aan te treffen die de materie aanschouwelijk voorstelt, of een leuk stripfiguurtje dat een vrolijke noot aanbrengt. (Landsbergen noemt o.a. Hergé en Kamagurka als zijn grote voorbeelden en dat is te merken! Landsbergen maakte zich in de stripwereld eerder al verdienstelijk met zijn alom geprezen ‘Bestevaer’.)

Het boek bevat een goudmijn aan informatie. Niet  alle kinderen en jongeren zullen het  in één ruk uitlezen. Dat hoeft geen belemmering te zijn. Elk hoofdstukje kan apart gelezen worden. Wie achteraf nog eens iets wil opzoeken, vindt alles snel terug met een handige index. Wie het boek echter geduldig van voor naar achter doorneemt, haalt er wel het maximum uit. De auteur heeft zijn betoog namelijk slim en logisch opgebouwd volgens de ontwikkelingsfasen van het schrift.

Kleine doe-opdrachtjes en anekdotische weetjes maken het geheel extra aantrekkelijk. Hoeft het gezegd dat volwassen lezer ook erg veel kan opsteken uit dit boek? Het dikke alfabetboek is een aanrader voor alle leeftijden en kan zeker ook in het onderwijs een bron van inspiratie zijn.

Dirk Tavernier