Er was ook eens

Dacht jij bij het thema sprookjes aan ridders op een wit paard en prinsessen met lange vlechten in een hoge toren? Dan moet je voor je aan dit boek begint dat denkbeeld een bijstellen. Milouska Meulens combineert haar liefde voor sprookjes, mythes en legendes (en niet enkel van Europese oorsprong) met andere vertellingen. Ze mixt alles samen met een flinke toef fantasie tot nooit eerder vertelde verhalen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet elk van de zeven verhalen in dit boek even geslaagd vond. Positief vond ik de vele poëtische beschrijvingen. Er gebeurt ook best wel wat in de verhalen. Maar de vaak vreemde magische wendingen en de overvloed aan verschillende vreemde personages, lieten mijn aandacht soms verslappen. Enkele verhalen vond ik écht leuk, zoals ‘de leegste leegte’, ‘de regenboogslang’ of ‘de overgangspoort’. Er zit een duidelijke lijn in deze verhalen en in de tekst is er een goed werkende afwisseling van tekst en dialoog. Andere verhalen, zoals ‘van de watergeesten en hun wonderwateren’ vond ik moeilijker te volgen. Daar verliest de auteur zich in lange beschrijvingen en talrijke personages, waardoor ik de draad kwijt raakte.

De illustraties zijn eenvoudigweg schitterend, van de eerste tot de laatste. De kleurschakeringen worden telkens aangepast aan de sfeer en de oorsprong van het verhaal. Elk nieuw hoofdstuk is aangeduid met dezelfde tekening van een Oriëntaals poortje, maar op de achtergrond zie je een personage of een decor uit het hoofdstuk. Ik vond het een leuke manier om eenheid te brengen in deze zeer diverse verhalen.

Het boek is bedoeld voor jonge lezers vanaf 9 à 10 jaar. Ik zou het vooral aanraden voor meer ervaren lezertjes. Vaak zijn de zinnen wat langer en ook de volle bladspiegel maakt het lezen niet zo eenvoudig voor kinderen met minder leeservaring.  Iets oudere lezers zullen ook makkelijker de boodschap in elk verhaal begrijpen.