De serres van Mendel

Reya woont al haar hele leven, samen met Mendel, in een uitgestrekt complex van serres en koepels vol bomen, planten, bloemen, vijvers en dieren. Zij kent er elk plekje. Mendel zorgt met veel liefde voor alles wat er leeft en groeit en hij let erop dat er niets gezaaid wordt dat daar niet thuishoort. In de geheimzinnige kelders bewaart hij een grote verzameling zaadjes en stekjes, netjes verpakt in dozen, pakjes en zakjes, om ze ooit daarbuiten opnieuw te planten. Op een dag laat Reya per vergissing een zakje met zaadjes vallen in een serre, en hierdoor zal alles voor haar en Mendel grondig veranderen. Robin komt in hun leven. Hij laat Reya plots anders kijken naar de vertrouwde kleuren en vormen, zelfs naar de manier waarop het zonlicht binnenvalt. Hij kan haar gedachten lezen en doet haar beseffen dat de wereld veel groter is dan de serres. Ze beleven een unieke vriendschap.  Maar wie is Robin precies? En kan deze vriendschap blijven duren?

“De serres van Mendel” is geen klassiek prentenboek, maar een leesboek met fascinerende  tekeningen. Die zijn volledig in harmonie met het verhaal: poëtisch, mysterieus, ontroerend, uitnodigend om verder te bladeren en te lezen. De lezer wordt gewoonweg meegezogen in de wondere wereld van Reya en Mendel. Vooral de gedetailleerde, bijna lyrische beschrijvingen van de serres dragen hiertoe bij.

De auteur laat kinderen kennismaken met een bijzondere wereld van planten, bloemen, bomen, zaden en nog veel meer. Zij leren, samen met Reya, anders kijken naar vertrouwde vormen en kleuren in de natuur. Niet alleen Reya maar ook Robin en Mendel spreken aan: ze zijn zorgzaam, warm, intelligent, nieuwsgierig en speels.

Het verhaal is een hedendaags sprookje dat stof tot nadenken geeft over de manier waarop wij met onze wereld omgaan en de gevolgen daarvan, maar dit zonder belerend over te komen. De uitgever labelt het boek voor kinderen vanaf 10 jaar. Maar ook volwassenen die openstaan voor een imaginaire wereld en een hartverwarmend verhaal, zullen ervan kunnen genieten.

Myriam Vanderzeypen

Meer weten

Kirsten Vanlierde, auteur, en Jurgen Walschot, illustrator, hebben volgens eigen zeggen een “gedeelde sensitiviteit en gelijkaardige tegendraadsheid” met een creatieve én persoonlijke klik tot gevolg. Zij werken al geruime tijd samen aan het project “zaailingen”, creatieve scheuten waarbij tekenaar en schrijfster mekaar afwisselend uitdagen. Zij schrijft bij zijn beelden en hij tekent bij haar woorden. Deze samenwerking leidde tot het boek “De serres van Mendel”.

Neem zeker eens een kijkje op hun websites en ontdek het kerstverhaal  van Reya en Robin.