De moestuin van Heer Hermelijn en Kereltje Konijn

Wanneer Heer Hermelijn op een dag naar de winkel gaat, krijgt hij gratis zaadjes. Het perfecte begin van een eigen moestuin! Zaadjes in de grond, liefde geven en geduld hebben, zo moet het wel lukken toch? Zeker met de hulp van Kereltje Konijn! Tijdens hun avontuur komen de twee vrienden echter best wat hindernissen tegen. Wat is er toch in hemelsnaam aan de hand met hun oogst?

Dit verhaal over de unieke vriendschap tussen Heer Hermelijn en Kereltje Konijn neemt een vliegende start dankzij de ritmische taal, met woorden en zinnen die zo van je tong rollen. Bovendien vullen de schilderachtige illustraties de woordkunst perfect aan. Het is de dynamiek tussen tekst en beeld die het volledige verhaal schetst en de vrolijkheid ervan in de kijker zet.

Het plezier begint al bij de kaft, waar de band tussen de twee vrienden in de verf wordt gezet. Vervolgens verwent illustratrice Marije Tolman haar lezers met de mooiste kleuren die de voortgang van seizoenen symboliseren, maar vooral het geduld dat nodig is om een moestuin te beginnen. Ze laat voldoende ademruimte om kleuren en tekst te accentueren, waardoor het boek zich zowel leent om voor te lezen als om beginnende lezers een duwtje in de rug te bieden. Tegelijkertijd zorgt Tolman voor interessante en hilarische details waar we allemaal ons nieuwsgierig hart aan kunnen ophalen.

We zijn getuige van een prachtige vriendschap tussen de vlijtige Heer Hermelijn en ondeugende Kereltje Konijn, die zorgt voor grappige en herkenbare taferelen. Toch passeren er ook heel wat andere dieren de revue op de achtergrond, met een leuke beestenboel als gevolg. Zelfs Mejuffrouw Muis maakt een korte intrede, het hoofdpersonage uit een ander boek van auteurs Elle van Lieshout en Erik van Os.

Dit boek verorber je net als de sappige sla uit de moestuin van de twee vrienden, zalig smullen! Met de sterke opbouw van het verhaal naar de ontknoping toe en de eigenheid van de karakters haal je een parel in huis die vast van generatie op generatie doorgegeven wordt.

Debbie L’homme