De gemene moord op Muggemietje

• Auteur:
  • Illustrator: Ted Van Lieshout
  • Aantal pagina's: 80
  • Leopold
  • 2020

Stel je voor dat de letters in je boek een eigen leven gaan leiden. Ze smeden ’s nachts snode plannen om die dan de volgende ochtend uit te voeren. De aanleiding van dit alles? De moord op Muggemietje wordt in de schoenen geschoven van het boek waarin de letters staan. Dat boek wordt voor straf in een donkere kast gezet. De letters gaan hiermee niet akkoord. De beschuldiging is onterecht! Ze gaan op zoek naar de echte schuldige, maar het boek werkt niet echt mee…

Het verhaal begint heel normaal: een zwarte tekst op gele achtergrond. In rijmvorm lezen we het verhaal van Muggemietje, die hongerig door de klas vliegt op zoek naar vers bloed bij de kinderen. Muggemietje gaat op een boek zitten en BAM, het klapt dicht en het hoofdpersonage is dood. Wie heeft deze moord op zijn /haar geweten? Een veelkleurige discussie op rijm ontstaat in de klas.  Conclusie? Het boek zélf is de moordenaar! Klopt dit ook? Nee ,dat zal ik jullie niet verklappen.  Ik verklap wél dat ik dit een heerlijk boek vond, vol kleine grapjes, gekke alliteraties, leuke vondsten.

Ted van Lieshout speelt niet alleen met taal, hij laat de woorden en letters ook op allerlei vreemde manieren door het boek dwarrelen. Kleuren spelen een grote rol: dialogen worden in verschillende kleuren uitgebeeld en wanneer het boek op straf staat in de kast, zijn de bladzijden heel somber.

Zeker en vast een absolute aanrader. Ik ben er vast van overtuigd dat zelfs minder gemotiveerde lezertjes of toehoorders toch in de  ban zullen raken van dit buitengewone verhaal. Kinderen kunnen er zelfstandig van genieten vanaf een jaar of acht, maar je kunt dit wervelende avontuur zeker en vast ook voorlezen aan en vooral samen beleven met jongere kinderen.

Extra weetje

Ted van Lieshout kreeg de ‘Boekensleutel’ en de ‘Grote Poëzieprijs van de jongerenjury’ voor  het boek Ze gaan er met je neus vandoor, gebouwd op hetzelfde principe als De gemene moord op Muggemietje. Het gevecht tussen de letters wordt daar gemengd met gedi(a)chten over de Eerste Wereldoorlog.