Als je naar de aarde komt

Stel dat er een buitenaards wezen naar onze aardbol op bezoek komt. Wat moet hij dan over ons weten? Die vraag stelde de auteur aan kinderen over de hele wereld. Eén jongen viel op tussen de andere kinderen.  Quin woonde in Australië, maar had met zijn familie in Nigeria, Indonesië en Nepal gewoond. Op de vraag: “Wat voor lekkers zou je een bezoeker van een andere planeet aanbieden?”, antwoordde hij: ” Aardappelpuree, want we weten niet of ze tanden hebben.”

Quin werd de rode draad doorheen het boek. Hij verschijnt op bijna elke bladzijde, erg herkenbaar met zijn rode wangetjes en knalrode puntmuts. Het hele boek bestaat uit een lange brief die Quin aan een buitenaards wezen schrijft. In die brief stelt hij onze aarde voor in al zijn diversiteit en eigenaardigheden. Hij vertelt over bomvolle steden en piepkleine dorpjes in een verre uithoek. Hij beschrijft de soorten huizen en soorten gezinnen, de vele eigenaardigheden van mensen, hun hobby’s en samenlevingsvormen, hun kunst en cultuur. Maar ook de natuurlijke bronnen van de aarde komen aan bod en de dieren en planten die er leven.

De auteur is vooral illustratrice en dat merk je in het boek. Elke bladzijde is gevuld met een prachtige, vaak heel gedetailleerde illustratie, waar spaarzaam een beetje tekst doorheen wandelt. In dit mooie boek kan elk van die illustraties een aanleiding zijn om over diversiteit, de natuur, de mensen te praten. Het boek eindigt met een brief van de auteur waarin ze haar werkwijze  en inzichten bij het schrijven vertelt. Ze besluit met volgende wijze woorden: “Op dit moment zijn wij allemaal samen op deze prachtige planeet. Het is de enige die we hebben, dus we moeten er heel goed voor zorgen. En ook voor elkaar. Vind je ook niet?”