Daar ben je

Met bundels als Jij bent de liefste en Nooit denk ik aan niets hebben Hans en Monique Hagen zich opgeworpen als bijzonder populaire dichters voor peuters en kleuters. Ook Daar ben je maakt veel kans om een publiekslieveling te worden. Er is niet alleen het thema ‘geboorte’, maar er zijn ook ook de klankrijke, heldere versvorm én aan de betoverende illustraties van Charlotte Dematons.

Die betovering begint al op de kaft, een leuke variant op het klassieke beeld van de ooievaar met een baby in een draagdoek, hier vervangen door een maxi cosy. Ook de schutbladen nodigen meteen uit om in het boek te duiken, ze staan vol baby’s in allerlei kleuren, houdingen en emoties. Verder in het boek treft allereerst Dematons’ magistrale kleurbeheersing. Kijk maar naar het contrast tussen het nachtelijke blauw en de warm verlichte kinderkamer bij het openingsgedicht of de overgang van donker naar licht in de hemel rond de aardbol. Op de volgende prenten speelt ze met vele tinten roze, blauw, geel en bruin, maar ook met perspectieven om gevoelens te versterken. Zo zuigt ze als het ware de aandacht naar het kinderbedje door het vogelperspectief in de prent bij ‘Goedemorgen’.

Twaalf versjes staan er maar in het boek, maar het gaat dan ook op de eerste plaats om de combinatie met de prenten. Ook al trekken die prenten de meeste aandacht, zonder twijfel zullen ook de versjes op zichzelf veel lezers aanspreken. Ze liggen bijzonder goed in het gehoor en verwoorden op een frissen manier heel herkenbare situaties en gevoelens, van eten over huilen en spelen tot slapen, van box over boek tot knuffels en vooral veel knuffelen en koesteren.  ‘Daar ben je’ is een vertederend begroetingsversje, al maakt de volwassen invalshoek en verwoording het niet eenvoudig voor jonge kinderen. ‘Lekker luieren’ zal broertje of zusje wel direct aanspreken, met veel ‘kakkiepoep kakkiepies’. ‘Varen’ is door het schommelend ritme heel geschikt als wiegelied en ‘Zoeken’ is een leuk kriebelversje, geïnspireerd door oude bakerrijmen. ‘Dobberen’ is dan weer een fijn versje voor in bad en ‘Goedemorgen’ een frisse variant op Van Ostayens ‘Marc groet ’s morgens de dingen’.

Daar ben je is niet alleen een prachtig, poëtisch geboortegeschenk, maar ook een knap poëzie-prentenboek om de eerste maanden met je baby nog knusser te maken.