In ons digitaal tijdperk verschijnen er meer en meer boeken die op de eerste plaats kunstobjecten zijn, echte hebbedingen voor verzamelaars. Volle muil is zo’n boek: het valt meteen op door de gewafelde, groene kaft met een prentje van twee uilen in diepdruk. De collages binnenin in zeefdruktechniek en houtsnede zijn adembenemend. Zowel het kleurengebruik als de composities zijn gedurfd. Geen vrolijke of zachte kleuren zoals in de meeste kinderboeken, maar wel veel nachtelijk blauw, groen en grijs waartegen de gele supermaan en ogen van de uilen fel af steken.
Origineel is ook de prent van Kleine Uil die opstijgt tegen de volle maan met ogen die uitvergroot worden als lampen op de vleugels. Marells tekenstijl is ook erg zintuiglijk: je voelt bijna de nerven in de bomen die ze tekent.
Niet alleen de illustrator, maar ook de vormgever Jelle F. Post verdient een bijzondere vermelding. Al vanop de schutbladen word je het boek ingezogen. Achter in het boek steekt een zakje met extra prentjes en ex libris waarmee je boeken kunt personaliseren.
Het verhaal leest als een simpele fabel maar heeft net als de illustraties een diepere laag. Het gaat in wezen over de relatie tussen vader en zoon en het belang van vertrouwen geven. De zoon van Wijze Uil is een bangerik. Toch moet hij de maanvis vangen, want zo hoort dat als de groep een nieuwe leider nodig heeft. De opdracht mislukt keer op keer en de stuntelige pogingen worden door de andere uilen op hoongelach onthaald. Uiteindelijk laat de kleine uil zich moedeloos vallen, maar dan duikt een onverwachte helper op. Tegelijk blijkt de strengheid van de vader slechts een laag bovenop zijn tederheid en vertrouwen. Dat dit boek het aan de lezer overlaat om dat te ontdekken, maakt het des te overtuigender.
Jan Van Coillie