Ama Matthews, Ama Mulula, Miss Goodness, Miss Dakloos, Jojo Matthews: vijf namen voor één meisje met één geschiedenis. Jojo Matthews vertelt aan de hand van dagboekfragmenten haar levensverhaal en kreeg daarvoor de hulp van jeugdschrijfster Lydia Rood. Miss Dakloos verscheen in de slashreeks, een reeks jeugdromans die geschreven zijn op basis van waargebeurde levensverhalen van bijzondere jongeren. Het boek bestaat uit verschillende delen die telkens ingeleid worden door passende Engelstalige quotes.
In het eerste deel, ‘De weg terug’, haalt Ama aan de hand van haar dagboek de herinnering op aan haar leven als Ama Mulula. Wanneer Ama’s moeder onverwacht sterft, komen Ama en haar zusje Belle bij haar stiefvader Mulula terecht. Door de naamsverandering lijkt Ama een stukje van haar verleden te verliezen maar moet ze ook een nieuwe vader leren aanvaarden: ‘Dus hoe heet je nu ?’ vraagt hij, en zijn stem klinkt trots.
‘Ama Mat…’ Zijn hand gaat omhoog. ‘Hoé heet je nu?’ ‘Ama Mulula,’ zeg ik. Mijn tong stribbelt tegen. Mulula, dat is hij. Doorheen de dagboekfragmenten wordt duidelijk dat de relatie met haar nieuwe vader moeizaam verloopt. Ama wordt mishandeld en misbruikt, is verantwoordelijk voor haar jongere zus en krijgt nauwelijks de kans om de dingen te doen die zij wil: dansen! Samen met haar zusje Belle zoeken ze in hun fantasiewereld een manier om even kind te zijn: We hebben een hut gebouwd op onze kamer, met dekens, lakens en wasknijpers […] We zijn Tup en Joep en we wonen in het bos en we verstaan niet eens mensentaal.
Wanneer Ama 18 wordt, neemt ze het moeilijke besluit haar vader aan te klagen: voor zichzelf, maar vooral om haar jongere zusje Belle en haar kersverse stiefzusje Chloë te beschermen. Ama krijgt de steun van Guikje van slachtofferhulp, van opvangcentra en haar vriendinnen Marja en Carrie. Maar haar lesbische liefdesrelatie met Carrie bemoeilijkt de situatie en Ama komt alleen te staan. Opnieuw zoekt Ama troost in schrijven, zoals je kunt lezen in de volgende delen van het boek. Ze schrijft korte fictieverhaaltjes waarin ze zelf de rol van Miss Goodness speelt: ‘Altijd als ik iemand leuk vind, gaat het mis,’ vertelde Miss Goodness. ‘Dan weet ik gewoon niet wat ik moet zeggen of doen. Ik probeer te bedenken wat ze van me verwachten, maar dan zeg ik juist altijd precies het verkeerde. […] Ik wil Lady Devilisch echt niet kwetsen, maar ik doe het elke keer weer…’
Ana kan terecht op een geheim adres, maar daar kan ze moeilijk aarden. Als haar stiefvader wordt vrijgesproken wegens te weinig bewijsmateriaal, en haar vermoedelijk op het spoor is, besluit ze te vluchten. Uiteindelijk belandt Ama op straat. Het leven als dakloze valt haar zwaar, maar dan ontmoet ze Mitchell en zijn vrienden en krijgt ze plots de kans om deel te nemen aan een missverkiezing en voor het eerst de naam van haar moeder terug te krijgen: Jojo Matthews.
In het vierde deel van het boek, ‘Kansen’, krijgt Ama inderdaad nog meer nieuwe kansen. Ze wordt weer verliefd en wordt zelfs aangenomen voor een opleiding in de dansacademie. Maar dan slaat door Ama’s blind vertrouwen alweer het noodlot toe. Zal ze erin slagen de negatieve spiraal te doorbreken?