Leesgroeidagboek

Onze recensie

Leesbevordering staat momenteel hoog op de agenda van het (taal)onderwijs. Op die nood sluit dit Leesgroeidagboek aan. Als dagboek nodigt het kinderen uit om alle boeken die ze tijdens de basisschool lezen erin op te nemen, er iets bij te schrijven, erbij te tekenen en er stickers (al dan niet met doe-opdrachten) bij te kleven.

Die ‘alle’ zal voor echte leesbeesten niet volstaan. In het boek is plaats voor hoogstens 30 boeken (6 keer 5). Op de betreffende bladzijden vullen de kinderen titel, auteur en illustrator in, en duiden ze soort boek en genre aan (uit een keuzelijst, die wel vollediger kan, zo ontbreken SF, fantasieverhalen (anders dan sprookjes), hier-en-nu-verhalen of ontwikkelingsverhalen …). Op de rechterpagina kun je telkens een opdrachtsticker kleven die je achter in het boek vindt. Die zijn heel verschillend van aard: ‘Zo ziet mijn boek eruit’ ‘Heb je een nieuw woord geleerd? Wat betekent het?’, ‘Wie vertelt het verhaal?’, ‘Als de schrijver op bezoek zou zijn, wat zou je vragen?’ ‘Wat ga je aan je vrienden vertellen over dit boek?’ … Sommige stickers bevatten ‘gesloten’ vragen die de auteurs beter open  hadden gesteld, want de ja of nee die je erop kunt antwoorden, levert niet veel op: ‘Heb je dit boek in één keer uitgelezen’, ‘Wil je dit boek nog een keer lezen?’, ‘Zou jij op de plaats van dit verhaal willen leven?’ …

Tussen de boekenpagina’s door vind je telkens een dubbele pagina met een (speelse) opdracht of een ander intermezzo: een in te vullen lezersidentiteitskaart, een boekenbingo, een reflectie over waar je het liefste leest, hoeveel je leest, waar je de boeken vandaan haalt enz., een leeslied (dat wel soepeler had mogen rijmen en klinken), een boeken top drie, een 5 finger book challenge (kon duidelijker verwoord: ‘Maak een foto van je hand met vijf boeken aan elke vinger’: bedoeld wordt één boek aan elke vinger, en gaat het dan om verkleinde kopieën van de kaften?), een uitnodiging om een nieuwe cover voor een van je favoriete boeken te maken en om een stukje voor de schoolkrant te schrijven over je favoriete boek. De meeste opdrachten zijn zeker uitnodigend en speels genoeg, maar zullen wel een enthousiaste leerkracht vragen om de kinderen te stimuleren.

Jan Van Coillie

Nieuw

Thema's

Leeftijd

Auteur