In Amerika draagt iedereen schoenen!

In Amerika draagt iedereen schoenen!

Voor kinderen uit de derde wereld is elke dag weer overleven. Dat toont Sabine De Vos treffend aan met haar boek In Amerika draagt iedereen schoenen! . Zij bundelt tien verhalen over kinderen met een eigenwijze, aparte en gevaarlijke levensstijl, van over heel de wereld. Door haar eigen reiservaring en haar werk als ambassadrice slaagt ze erin op een realistische, waarheidsgetrouwe en doordringende wijze het dagelijkse leven in ontwikkelingslanden te beschrijven.

Ze doet dit vanuit het standpunt van het kind. De verhalen in de ik-vorm zijn als dagboeken waarin de lezer even mag neuzen. Het boek is doorleefd van de verschillende inheemse culturen. Daarbij ervaart de lezer dat bepaalde godsdienstige rituelen die wij bestempelen als bijgeloof in heel wat landen tot de dagelijkse leefwereld behoren. Zo brengen tovenaars en medicijnmannen genezing en kracht. Het boek is niet alleen inhoudelijk, maar ook verhaaltechnisch erg sterk. De auteur mengt fictie en realiteit en gaat daarbij de harde werkelijkheid niet uit de weg. Ze laat de jonge personages terloops vertellen over diefstal, kinderprostitutie en mishandeling. En zij doet dit zonder de optimistische toon die elk van de kortverhalen kenmerkt te doorbreken. Er zit veel afwisseling in de verhalen die door de spanningsopbouw erg boeiend blijven.

Toch is de schrijfstijl van de auteur soms te zakelijk, dan weer te kinderlijk en constrasterend met de zware inhoud. Ook het gebruik van gemeenplaatsen en cliché-uitdrukkingen verstoort hier en daar de uitheemse en avontuurlijke sfeer, waardoor de verhalen soms aan geloofwaardigheid moeten inboeten.

Maar dat maken de rijke persoonlijkheden van de personages meer dan goed. Ze worden in elk verhaal in hun individualiteit en eigenheid belicht. Daarbij kijken ze liefdevol naar hun maatschappij en eigen cultuur, maar schuwen ze een kritische blik niet. Een relativerende, humoristische knipoog is nooit ver weg.

Door alle ellende en armoede heen klinkt steeds een hoopvol en energiek levenslied van een doorbijter. “Wat is dat geluid? Ze luistert aandachtig. Zijn het bijen? Is het de wind? Als een poes spitst ze haar oren en dan hoort ze het. Het is een vreugdelied, gezongen door duizenden stemmen. En ze lacht.” (Fragment uit het verhaal van Thabo uit Zuid-Afrika)

– Annelies Marin –