Hoe Seppe ondanks alles zijn zestiende verjaardag haalde

Seppe is een creatieve jongen met een rijke fantasie. Hij wordt opgevoed door zijn moeder Elly en zijn stiefvader Wout.

In het boek volg je als lezer eerst Elly en haar idealistische, toch kritische manier van leven. Ze is een bewust ongetrouwde moeder, werkt in een vluchthuis voor vrouwen, schrijft kritische artikels over armoede en andere wantoestanden in de maatschappij en is vaak te vinden op demonstraties tegen onrecht (bv. tegen kernenergie). Haar manier van denken is heel vrij en nuchter. Haar vriend Wout is haar tegenpool. Hij houdt van weetjes en fronst vaak de wenkbrauwen bij de manier van opvoeden van Elly. Maar ze vullen elkaar perfect aan.

Seppe volg je vanaf zijn geboorte. Het verhaal ontwikkelt zich zo op een leuke, speelse, opbouwende wijze en zit boordevol grappige gebeurtenissen die hij meemaakt. Daarnaast wordt ook ingegaan op de typische gevoelens waarmee een puberjongen tijdens het opgroeien te kampen krijgt. Het boek is zo een verslag van de ontdekkingsreis van een jongen in de wereld waarin alles fascinerend is of – althans dankzij Seppe – wordt. Seppe is gek van alles wat met taal te maken heeft en dit komt heel vaak terug in het boek, een rode draad als het ware. Leuke citaten, gedichtjes, de levenslessen die hij in een boekje noteert, opgaves van ‘Sproetje’, zijn lerares Nederlands…

Hierin voelt Seppe zich thuis en kan hij tonen wat hij kan, wie hij is. Ook zijn speurtocht naar de liefde wordt omschreven en veel jongeren zullen zich hierin wel kunnen vinden en vooral herkennen. Het verhaal is vlot geschreven en leest makkelijk. Door de ruime afwisseling van gebeurtenissen blijft het ook boeiend. Het gaat hier strikt genomen niet om een echt verhaal, maar eerder om een beschrijving van het leven van Seppe, opgedeeld in verschillende hoofdstukjes die los van elkaar staan en aan elkaar worden geregen door een verteller.

Die hoofdstukken hoeven niet per se op elkaar te volgen en kunnen ook los van elkaar gelezen worden. Zo wordt het ook voor jongeren die niet zo graag of vaak lezen interessant om het boek sporadisch in losse stukken te lezen.

Ed Franck springt daardoor soms wel wat van de hak op de tak wat de gebeurtenissen betreft, wat het boek een wat chaotisch karakter geeft (getuigt ook de kaft van het boek zelf), maar de lezer blijft Seppe wel duidelijk volgen in leeftijd. Verder komt er een speciale manier van opvoeden naar voren in het boek.

Seppe krijgt bijvoorbeeld weinig grenzen opgelegd, maar ontdekt daardoor wel zelf heel wat levenswijsheden. Hij is erg eigenwijs, maar neemt meestal toch zeer verstandige beslissingen. Voor sommige lezers en hun volwassen begeleiders misschien een beetje teveel van het goede, en ‘alles gaat vanzelf’. Voor anderen dan weer een harmonieuze bron van inspiratie.

– Door Renate Theunissen –