dichten-met-mama

Dichten met mama: Foetsie!

Jelle Cleymans schrijft swingende muziek op de versjes van zijn moeder. Een feest om te lezen, een genot om te bekijken en een streling voor het oor! Auteur Karin Jacobs bedenkt al jaren gedichtjes, het liefst aan de keukentafel. Haar zoon heeft op deze grappige gedichtjes muziek gezet. Met een brede glimlach laat hij horen hoe ze klinken in zijn hoofd.

Bij Davidsfonds kwamen reeds twee boeken uit met cd: Op een surfplank naar de maan en Foetsie! . Het kind ziet zichzelf op een surfplank naar de maan springen en krijgt zin om Michiel te ontmoeten, die al zijn stappen telt. Zelfs een drol op een bord lijkt te smaken, als je in Cleymans’ enthousiasme meegaat.

Met de familievoorstelling Op een surfplank naar de maan toerden moeder en zoon twee seizoenen door het land en sinds december 2010 trekken ze naar scholen met hun nieuwe productie Foetsie! . Niet alleen Jelle Cleymans weet kinderen te boeien.

Ook Karin Jacobs houdt iedereen aan haar lippen gekluisterd. Ze draagt voor met een stevige dosis expressie en zingt grappige liedjes over dansen en over haar zoon: “Als Jelle slaapt, slaapt heel ons huis Ook het huis van onze buren Is blij dat hij uiteindelijk slaapt Na al zijn zotte kuren”! Welke moeder zou zich hierin niet herkennen? Jacobs’ toonvaste, heldere stem klinkt als muziek in de oren.

De bundels richten zich tot kinderen, te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet. Dieetfreaks, tuttebellemietjes en ruige rock-‘n-rollers, roze dikke baby’s, schele kleuters en etterende puistenkoppen, alle soorten mensen scheren moeder en zoon over de kam. Wat het duo siert, is hun bewondering voor de kleine man. Fabriekskunstenaars die mooie wolken tevoorschijn toveren, belhamels die de badkamer nat spatten of stoere kerels, voor niets of niemand bang, charmeren de lezer stuk voor stuk. Afwisselende anekdotes uit het leven van alledag spreken het kind enorm aan. Gedichten met sproeten, voor stoere cowboys of over bommahaartjes als een cactus dompelen je onder in een dromerige sfeer. Het ene rijm klinkt al wat vreemder dan het andere. Als kinderen lezen over magische bezweringen, giftige drankjes of boze geesten om ouders weg te toveren, slaat de fantasie op hol!

Harmen van Straaten toverde hilarische illustraties uit zijn pen. De kleurrijke tekeningen, soms summier, soms bladvullend, zijn perfect afgestemd op de inhoud van elk gedicht. Ook de muziek onderstreept het gevoel dat achter de tekst schuilt. Alleen jammer dat de cd zo stevig vastzit, een moeilijkheid voor de allerkleinsten. De meeste gedichten brengen de lezer aan het lachen, andere roepen dan weer droevige emoties op. Zelfs de dood komt aan bod. “Knotsgek, maar ook wat serieuzer, net als bij gedichten van Annie M.G. Schmidt” , aldus Cleymans. Kinderen identificeren zich makkelijker met Cleymans, terwijl Jacobs dan weer nostalgische gevoelens oproept bij volwassenen. De prettige ballades blijven urenlang nazinderen. Sprankelende taal en eenvoudige woorden maken de versjes leuk om leren. Eindrijm, alliteratie, metafoor, heel wat stijlfiguren passeren de revue. Ideaal voor een introductie in de poëzie.

– Door Ellen Kil –