De vlucht van Farid

Onze recensie

Farid is een jongen van 13 jaar die door zijn ouders naar Europa gestuurd wordt in de hoop op een beter leven dan in het kleine Hazara-dorp in de Zafarvallei van Afghanistan, waar de droogte en de aanwezigheid van de Taliban een heuse bedreiging zijn.

Je reist mee met Farid via Kabul naar de grens met Iran.  Vanuit Iran gaat de tocht naar Turkije en van Turkije naar het eiland Lesbos in Griekenland.  In Griekenland komt Farid in een vluchtelingenkamp in Moria terecht en via Berlijn belandt hij eindelijk in België.

Literaire ambitie heeft dit boek beslist niet.  Net voor ik aan De vlucht van Farid begon, verdiepte ik me in een klassieker uit de volwassen literatuur (Het hermetisch zwart van Marguerite Yourcenar).  Alhoewel er geen vergelijk mogelijk is tussen beide boeken, besef je toch dat grote literatuur iets anders is.  Bij De Bel geen verrassende vergelijkingen, geen ronkende volzinnen, geen beeldweergave, geen gebalde sterke passages, geen fascinatie : enkel het spannende relaas van een uit een tienermond opgetekend verhaal. Dat verhaal wordt geregeld onderbroken door krantenartikelen die achtergrond en duiding geven bij het waargebeurde verhaal: de lezer wordt bij de hand geleid.  Veel ruimte voor interpretatie en suggestie is er niet.

Literair en educatief zijn echter twee verschillende invalshoeken om een boek te benaderen.  Educatief is De vlucht van Farid beslist wel.  Met een voorwoord van journalist Rudi Vranckx nodigt het meteen uit om gelezen te worden.  De opbouw van het verhaal is heel gestructureerd en volgt de etappes van de vlucht.  Het verhaal geeft een indringend beeld van de schrijnende situaties waarin een jonge vluchteling moet zien te overleven, als voorbeeld van wat miljoenen vluchtelingen overal in de wereld moeten doorstaan.  Als (jonge) lezer kan je niet onbewogen blijven bij dit verhaal: het nodigt uit tot nadenken, tot discussie.  Je leeft je in de situatie van de vluchteling in.  De achtergrondinformatie schetst daarbij een duidelijk kader en vergroot zo de geloofwaardigheid van het verhaal.  Als didactisch materiaal voor de klas heel bruikbaar, maar dan niet als voorbeeld van literatuur in de les Nederlands, maar als vertelstof voor lessen over maatschappelijke actualiteit.

Lieve Lams

Nieuw

Thema's

Leeftijd

Auteur