De kist

De kist

Buiten ruist de zee en schijnt de zon. Maar in de kist wordt het plots donker. Er valt een schaduw over de kist! Zou het een zeemonster zijn? In dit zomerse boek slaat de fantasie van enkele dieren volledig op hol. Geesje, de geit, vindt op een ochtend een kist op het strand waarin ze zich verstopt. Al snel volgen Wubbo, de hond, Alba, de albatros en Roosje, het varken. Ze vertellen over het zeemonster. Stiekem zijn ze bang, maar toch besluiten ze hun angst voor het enge zeemonster samen te overwinnen! Een – twee – drie … Whaaaa!

Niet alleen de fantasie van de dieren in het boek, maar ook die van de jonge lezer zal zowel door het verhaal als door de prenten worden gestimuleerd. De humor van de vier dieren die als sardientjes in een kist gepropt zitten en elkaar proberen te overtuigen dat ze niet bang zijn voor het zeemonster zal de jongste lezers zeker kunnen bekoren. Zo wordt via een fictief verhaal over de dierenwereld meteen ook een herkenbare situatie gecreëerd. Want wie is er nooit bang geweest voor monsters als kind? De vriendschap tussen de dieren is apart, ze hebben elk hun eigen typische trekjes, maar samen komen ze er letterlijk en figuurlijk wel uit. Uit de kist, en uit hun angst.

De intrigerende cover maakt nieuwsgierig en doet lezen en kijken. De emoties en reacties van de dieren stapelen zich niet alleen in de kist maar ook op de mooie tekeningen op en zorgen voor medeleven en een leuke, intense en – als de link gelegd wordt naar de eigen angsten – ook een leerrijke leeservaring.

– Door Annelies Marin –