De geheime sleutel naar het heelal

De geheime sleutel naar het heelal

De ouders van George houden niet van technologische snufjes, want die verzieken onze aardbol. In het verboden huis van ‘Hiernaast’ daarentegen leven de technologie en wetenschap. Wanneer het huisdier van George (een ondeugend varken!) het verboden domein van de buren gaat verkennen, zit er voor George niets anders op dan het te volgen.

Wat eerst een kort tripje naar ‘Hiernaast’ leek, wordt al snel een leerrijk en spannend avontuur door het heelal met het buurmeisje Annie. Haar vader is een briljante wetenschapper met de slimste computer ter wereld: Kosmos. De computer spreekt niet alleen, maar geeft ook toegang tot het heelal. Hij brengt George en Annie naar de sterren, planeten, kometen, asteroïden, sterren, zwarte gaten en ander kosmisch gespuis. Als dat maar goed afloopt!

De kosmos, het heelal, de ruimte… ze zijn moeilijk te vatten… toch slagen de Hawkings erin om met De geheime sleutel naar het heelal jonge lezers mee op ontdekking te nemen en de ontastbare kosmos dichterbij te brengen en vatbaarder te maken. Het verhaal op zich heeft weinig nieuws om het lijf, maar door de levendige vertelstijl en subtiele illustraties zal het jonge lezers zeker boeien.

Een herkenbare, ietwat rebelse jongen leert een knotsgekke, vrijgevochten jonge meid kennen, en samen maken ze een onwerkelijke reis door het universum. Op de eigen planeet nemen ze het op tegen een stereotype pestkop en een overnieuwsgierige en bemoeizuchtige spion die gevaarlijke plannen heeft met de computer Kosmos.

Het boek heeft zijn meerwaarde echter vooral te danken aan de schat aan informatie over de kosmos die het bezit. De kleurenfoto’s en zeer up-to-date uitleg die terloops worden opgenomen verduidelijken wat George in het verhaal leert van Annie en Erik. Toch passen niet alle foto’s en infofiches even goed bij de inhoud van de hoofdstukken.

En de toch nog moeilijke verwoording en vrij abstracte materie kunnen veel lezers enigszins afschrikken. Maar wie echt een wetenschapper in zich heeft schuilen, klein of groot, zal de geheime sleutel naar het heelal zeker gebruiken om naar een plaats te vliegen waar het licht miljoenen jaren reist, waar sterren komen en gaan, reuzengrote gasbollen ontploffen, zwarte gaten het bestaan opslorpen, en wie weet wel nieuwe planeten bestaan waar het menselijke ras een nieuwe toekomst krijgt als onze planeet Aarde het ooit laat afweten…

– Annelies Marin –